نکاتی که معماران در مورد سنگ باید بدانند

نکاتی که معماران در مورد سنگ باید بدانند

نکاتی که معماران در مورد سنگ باید بدانند

یکی از متریال پر استفاده در صنعت ساختمان سازی سنگ ها می باشند. باید گفت که در سال های اخیر استفاده از سنگ ها بسیار پر رنگ تر شده است. به همین جهت در رنگ، جنس و نوع سنگ ها تنوع زیادی ایجاد شده است تا بتوان به نیاز و سلایق مختلف افراد پاسخ داد. این که بدانید که هر سنگ چه استفاده ای دارد بسیار مهم است. بنابراین این مطلب را جمع آوری کردیم تا نکاتی که در مورد سنگ ها وجود دارد را بدانید. برای شناخت بیشتر سنگ ها و مزایا و معایب آن ها تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

تراورتن

یکی از پرکاربردتربن سنگ ها در سال های اخیر سنگ تراورتن می باشد. این سنگ ها در نمای خارجی ساختمان بیشتر قابل استفاده می باشند. هم چنین این سنگ ها در نمای داخلی ساختمان کاربرد دارد. به دلایلی که در ادامه مطلب خواهیم گفت این نوع سنگ مناسب استفاده در کانتر آشپزخانه، راه پله و کف ساختمان نمی باشد. مزایای آن چسبندگی بالای آن به ملات و وزن سبک آن می باشد. اما در کنار این مزایا معایبی دارد که نباید از آن غافل شد. مقاومت پایین در برابر اسیدها و بازها، ضریب سایش پایین و تنوع پایین در رنگبندی از معایب سنگ تراورتن به شمار می آید.

مرمریت

یکی از سنگ هایی که حتما به چشم شما خورده است، سنگ مرمریت می باشد. این سنگ در دیوار لابی، کف و پله و کانتر آشپزخانه قابل استفاده می باشد. اما این سنگ به دلیل ترک خورد ندر هوای سرد و تغییر رنگ بر اثر تابش نور خورشید در نمای خارجی قابلاستفاده نمی باشد. اما این نوع سنگ رنگ بندی متنوعی دارد که جز مزایای آن به شمار می آید.

کریستال یا چینی

سنگ های کریستالی یا سنگ های چینی یک نوع دیگر از سنگ ها می باشد که بسیار معروف می باشند. این نوع سنگ مثل سنگ مرمریت در کف و پله و کانتر آشپزخانه کاربرد دارد.هم چنین از این سنگ می توان در نمای داخلی ساختمان به صورت تایل کار زد. از مزایای آن می توان به مقاومت بالای در برابر سایش و موجود بودن در سایز اسلب اشاره نمود. چسبندگی کم به ملات و تنوع پایین این نوع سنگ از معایب آن است. لازم است بدانید که از سنگ کریستالی در نمای خارجی استفاده نمی شود.

گرانیت

یکی دیگر از سنگ ها کاربرد فراوانی دارد سنگ گرانیت می باشد. از این سنگ می توان در پله، کف محوطه های باز و بسته و کف پارکپینگ و فضای سبز استفاده نمود. هم چنین برای کانتر آشپزخانه و دیوارهای داخلی کاربرد دارد. حتی این سنگ برای نمای خارجی ساختمان گزینه ی مناسبی است اما باید به صورت اسکوپ شوند تا در مناطق سردسیر و گرمسیر از سقوط آن ها جلوگیری شود. مقاومت بالا در برابر سایش، نور خورشید و گرما و سایش از مزایای آن به شمار می آید. هم چنین از نظر رنگبندی تنوع بالایی دارد اما وزن سنگین و چسبندگی کم به ملات از معایب سنگ گرانیت محسوب می شود.