انواع کفپوش پارکینگ

انواع کفپوش پارکینگ ؛ معرفی 5 متریال مناسب برای کف پارکینگ

انواع کفپوش پارکینگ ؛ معرفی 5 متریال مناسب برای کف پارکینگ

با توجه به این که پارکینگ ها محل رفت و آمد دائمی خودروها می باشد، پوششی که برای پارکینگ ها استفاده می شود از نوع با دوام و با مقاومت بالا باید باشد. این کفپوش ها نسبت به کفپوش های محل های دیگر باید از نوع مقاومت بالاتری برخوردار باشند. هم چنین بر اثر تکرر عبور و مرور خودروها در طولانی مدت سطح پارکینگ ها دچار ساییدگی، ترک خوردگی نشود و یا موجب لغزندگی سطوح برای خودروها نشود. امروزه برای سطح پوششی پارکینگ ها از متریال متنوعی می توان استفاده کرد که هر یک از آن ها مزایا و معایبی دارند. در این مقاله با ما همراه باشید تا به بهترین کفپوش پارکینگ بپردازیم و هر یک از آن ها را مورد بررسی قرار دهیم.

معرفی انواع پوشش کف برای پارکینگ

کفپوش های گوناگونی وجود دارند که سازنده با توجه به الویت هایش می تواند هر یک از آن ها رانتخاب کند. از جمله بهترین پوشش کف پارکینگ به موارد زیر می توان اشاره کرد:

کفپوش سنگ

پوشش های سنگی یکی از بهترین پوشش ها برای استفاده در کفپوش پارکینگ ها می باشد. به طور معمول از کفپوش سنگی در پارکینگ های مسکونی استفاده می شود. انواع سنگ های طبیعی و مصنوعی در پارکینگ های با کف پوش سنگی کاربرد دارند. این نوع از کف پوش ها باتوجه به لوکس بودن قیمت بالایی دارند و سنگ هایی هم چون مرمر، گرانیت، آهک و کریستال در آن به کار رفته است.

مزایای کفپوش سنگ

برای مزایای کفپوش سنگ موارد زیر را می توان نام برد:

دوام و ماندگاری بالا

عدم جذب خاک و گرد و غبار

عدم نیاز به مراقبت های خاص

دارای نمایی زیبا و لوکس

تمیز کردن راحت آن

معایب کفپوش سنگی

هزینه بالا در خرید و اجرای آن

لغزندگی خودرو در زمان رطوبت

کفپوش بتنی

یکی از باداوم ترین متریال های قابل استفاده در ساختمان سازی بتن ها می باشند. همچنین بتن ها در کفپوش پارکینگ ها قابل استفاده می باشد. از این نوع کفپوش در پارکینگ های مسکونی و تجاری به کار برده می شود و به دلیل جنس آن از کیفیت و مقاومت بالایی برخوردار می باشند. یکی از کفپوش های بتنی که می توان به آن اشاره کرد کفپوش بتنی سخت و رنگی می باشد.

مزایای کفپوش بتنی

اگر بخواهی به مزایای کفپوش بتنی اشاره کنیم موارد زیر را می توان نام برد:

دوام و ماندگاری

مقاوم در برابر مواد شیمیایی

عدم لغزندگی

دارای قیمت مناسب

نصب و اجرای ساده

کفپوش پلی اورتان

یکی دیگر از بهترین کفپوش پارکینگ ها، کفپوش پلی اورتان می باشد. به دلیل ساختار مشابه با کفپوش های اپوکسی، ویژگی های یکسانی با یکدیگر دارند. این کفپوش ها دارای انعطاف بوده و می توان در ضخامت های کم اجرا نمود. کفپوش پلی اورتان مقاومت بالایی در برابر ضربه دارد. هم چنین در برابر رطوبت از مقاومت بالایی برخوردار است.

مزایای کفپوش پلی اورتان به شرح زیر است:

مقاوم در برابر ضربه

نصب و اجرای آسان

مقاوم در برابر ساییدگی

وجود تنوع در طرح و رنگ

خاصیت آنتی باکتریال

معایب کفپوش پلی اورتان

نسبت به کفپوش های اپوکسی از مقاومت کمتری در برابر صدمات محیطی برخوردارند که یکی از معایب اصلی آن ها به شمار می آید.

کفپوش موزاییک

از کفپوش های موزاییکی هم چون کفپوش های سنگی در پارکینگ های مسکونی استفاده می شود و به دلیل تردد بالای پارکینگ های تجاری کمتر دیده می شود که از این نوع کفپوش استفاده کنند. برای اجرای کفپوش موزاییکی در پارکینگ ها نیاز به زمان زیادی ندارید. هم چنین در آن تنوع در طرح و رنگ زیاد به چشم می خورد.

مزایای کفپوش موزاییک

کفپوش موزاییک مزایای فراوانی دارد که می توان موارد زیر را نام برد:

هزینه مناسب

نصب آسان و سریع

مقاوم در برابر فشارهای وارد شده

وجود تنوع در طرح و رنگ

معایب کفپوش موزاییکی

مقاومت پایین در برابر لکه های چربی و روغنی

وجود لغزندگی در زمان رطوبت

نیاز به نگهداری

مقاومت کم برای تردد بالای خودروها

کفپوش اپوکسی

کفپوش اپوکسی را می توان در زمره ی یکی از بهترین کفپوش های پارکینگ به حساب آورد زیرا از مقاومت و دوام بالایی برخوردار است. با توجه به قابلیت این کفپوش ها، آن را می توان بر روی انواع سطوحی مثل سنگی، چوبی، فلزی، بتنی و موزاییکی اجرا کرد. با اجرای این کفپوش ها می توان از سطح زیرین آن ها در برابر آسیب های محیطی محافظت کرد. کفپوش های اپوکسی دارای نقش و رنگ های مختلفی هستند و با استفاده از آن ها سطح یکنواخت و بدون درزی می توان اجرا کرد.

مزایای کفپوش اپوکسی

کفپوش اپوکسی دارای مزایای بسیاری است که به چند مورد آن اشاره می کنیم:

وجود تنوع در طرح رنگ

عدم جذب گرد و غبار

مستحکم در برابر آب، روغن، چربی

دارای مقاومت در برابر ساییدگی، تنش های مکانیکی

وجود چسبندگی بالا به سطح زیرین خود

معایب کفپوش اپوکسی

ضعیف در برابر خراش

نصب و اجرای زمان بر نسبت به سایر کفپوش ها

اگر زیرسازی مناسبی قبل از اجرا صورت نگیرد، بعدها برای کفپوش اپوکسی ممکن است مشکلات زیادی رخ دهد.

کدام کفپوش را برای پوشش پارکینگ انتخاب کنیم؟

در این مقاله به معرفی انواع کفپوش های پارکینگ پرداخته شد. با توجه به شناختی که به کفپوش ها پیدا کرده اید می توان دریافت که کفپوش های پلی اورتان و اپوکسی جز بهترین کفپوش های پارکینگ به شمار می آیند. هم چنین کفپوش های اپوکسی نسبت به کفپوش های پلی اورتان از مزایای بیشتری برخوردار هستند. زیرا پوشش های اپوکسی با توجه به مقاومت بالا دوام و ماندگاری بالایی دارند، نیاز به نگهداری خاصی ندارند و قیمت مقرون به صرفه ای دارند. از کفپوش های اپوکسی و پلی اورتان بیشتر در پارکینگ های غیرمسکونی و تجاری استفاده می شود و در متراژ های بالا کاربرد بسیاری دارد. اما می توان گفت که برای اجرا در پارکینگ های مسکونی هیج نوع محدودیتی وجود ندارد و با توجه به طرح و رنگ متنوع آن می توانید آن را به سلیقه خود پیاده سازی کنید.